III. SELİM ESERLERİ

Çorum Haber Gazetesindeki köşemde 11 Mart 2019 tarihinde “İdil Biret’in Resitali” başlıklı yazımda Osmanlı padişahlarının bazılarının da Klasik Türk Müziği ve Klasik Batı Müziği ile yakinen uğraştıkları konusunda da bilgi vermiştim. Bu yazım üzerine, bir okuyucum bana gönderdiği bir mesajda bu padişahlar hakkında da bilgilenmek istediği duyurdu.

Padişahların müzik ile ilgili çalışmaları hakkında bilgi edinmek için Türk Musikisi Vakfı Başkanı Yar. Doç. Osman Simav bana kendilerinde mevcut olan bilgileri özetleyen bir çalışma yaparak gönderdi. Yoğun meşguliyetlerimden dolayı bu bilgileri değerlendirerek sizlere sunmaya vakit bulamadım.

Bu hafta sonu Cumhurbaşkanlığı Klasik Türk Musiki Korosu tarafından tertiplenen yeni yıl konserinde 3. Selim’e ait iki eser icra edildi. Bu yazımda bu iki eserin o zamanki söylendiği şekliyle ve bugün ki Türkçemiz haliyle bilginize sunduktan sonra 3. Selim’in müzik hayatıyla ilgili ulaşabildiğim bilgileri de değerlendirmenize sunuyorum. Bundan sonra da bazı yazılarımda sanatsal eserler bırakmış diğer Osmanlı padişahlarını da size tanıtmaya çalışacağım.

Bezm-i âlemde meserret bana cânân iledir

Dünya zevklerinden mutlu olabilmenin tek şartı sevgiliyle beraber olabilmektir.

İnbisât-ı ezelî vâsıta-i cân iledir

Ezeli ferahlık ancak sevgilinin vasıtasıyla mümkündür.

Kâfirin gamzesi çok kimseleri etti esîr

O kâfirin bakışları çok kimseleri esir etti

Yürüyüş mülk-i derûne saffı hicrân iledir

Gönül ülkesine yürüyüş, ancak ayrılık acısını tadanların saf olması ile mümkündür

***

Olmuş nişân-ı tîr-i muhabbet civân iken

Henüz keman kaşlı, dünyanın gözü kadar değerli ve pek genç iken sevda oklarına nişan olmuş.

Kaşı kemân çeşm-i cihân pehlivân iken

Âhın temâm etmiş eser Dâniş ol mehe

Dâniş, o ay kadar parlak güzelden yeteri kadar ah etti.

Olmuş hilâl hüsn ile mihr-i cihân iken

Dünyanın güneşi, onun güzelliği karşısında hilale dönmüş.

***

İstanbul’da doğdu. 28. Osmanlı hükümdarıdır. Klasik Türk musikisinin en değerli bestecilerinden biridir. Saz çalan, hatta bestecilikle uğraşan birçok şehzade ve padişah çıkmışsa da, hiçbirinin musikiye ilgisi, musiki zevki ve bestecilik zevki III. Selim’in düzeyinde değildir. Türk musikisi tarihinde “Üçüncü Selim Dönemi” adı verilen ekolün kurucusu olan deha sahibi bestekâr olarak anılır. Galata Mevlevihanesi’ne devam ederek Şeyh Galib’den feyz aldı. Terkin ettiği 20’ye yakın makamdan çok sayıda eser verdi. Tanburi İsak’tan tanbur öğrendi ve ayrıca neyzendi.
“İlhamî” mahlasıyla yazdığı şiirlerden oluşan bir divanı vardır. Döneminde yaşayan Abdülbaki Nasır Dede ve Hamparsun Limonciyan’ı teşvik ederek nazariyet ve nota konusunda çalışmalar yaptırmış, bu sayede birçok eserin kaybolmasını engellemiştir. Çeşitli formlarda 100’ün üzerinde eseri günümüze ulaşmıştır.

İstanbul, 14 Ocak 2020

Kaynaklar

-Yeni Yıl Konseri Broşürü, Cumhurbaşkanlığı Klasik Türk Müziği Korosu Yayını, 12 Ocak 2020

-https://besteci.kim/unlu-besteci-kimdir/unlu-osmanli-turk-bestecileri-sarki/padisah-sultan-3-selim/bestekar-osmanli-sultani-3-selim-kimdir-hayati-eserleri-hakkinda-bilgiler/

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol