24.03.2020, 00:01 64

NEVRUZ VE HIDIRELLEZ DİNİ BAYRAM DEĞİLDİR-2

Dursun KAPLAN

Dursun KAPLAN

Hıdırellez, Hızır ve İlyas (a.s)’ın her bahar başlangıcında buluştuklarına inanılan milâdî 6 Mayıs, Rumî 23 Nisan'a rastlayan güne verilen isimdir.

Söz konusu günde Hızır ve İlyas (a.s)’ın buluşarak sohbet ederler ve bugünlerde vakitlerini Allah yolunda olmanın ve birlikteliklerinin verdiği sevinçle kuvvet bulurlardı. Hızır (a.s)’ın Allah’ın lütfu ile dolaştığı yerde yeşillikler çıkar ve çorak yerler çiçeklerle bezenirdi. İşte bu olaya dayanarak, halk zamanla bu günlerde buluşup Hızır ve İlyas (a.s)’ın geleneğini sürdürmek amacıyla özel anma ve dua günleri tertip eder olmuşlardır. Ancak bu zamanla aslî hüviyetinden çıkarılarak günümüzde olan şekliyle Hıdırellez adını almıştır.

Günümüzde kullanılan manası ise, insanların kıştan kurtuluşlarının bir işareti ve bahar güneşinden faydalanma, piknik yapma, stres atma, eğlenme, nişan, düğün, sünnet törenleri tertip etme, uğursuzlukları giderme, adak adama, dilekte bulunma gibi düşünceleri gerçekleştirme amacıyla gelenekselleşen “Bahar Bayramı” inancıdır ki, tam bir bidat olarak ortaya çıkmıştır.

Hızır, Hıdır yahut Hadır Arapça bir kelime olup, yeşillik anlamına gelmektedir. (Tecrîd-i Sarîh Tercümesi, IX,144). İslâm âlimlerinin çoğuna göre Kurâ’nı Kerîm’in Kehf Suresi’nde geçen Salih Adam Kıssasından, Hızır (a.s)’ın anlaşıldığı ve onun Peygamber olduğu görüşü müfessirlerin bazılarının tercih ettiği bir görüştür (İbn Kesîr, Tefsir, Cilt: V, 179; Kehf, 18/65). Ancak bazı âlimler tarafından da Nebî değil velî olduğu görüşü ileri sürülmektedir (T.S. T,IX, 145). Ebû Hureyre (r.a)'den nakledildiğine göre Hz. Peygamber (s.a.s), Hızır (a.s)'a Hızır denmesinin sebebini izah ederken, “Hızır otsu,z kuru bir yere oturduğunda, ansızın o otsuz yer yeşillenerek hemen dalgalanırdı” buyurmaktadır. (T.s.t. IX, 144)

Hızır (a.s), Kur’ân-ı Kerîm’in Kehf Suresi’nde “Kullarımdan birisi” şeklinde sabit olmuştur. Veli olduğunu dahi kabul etsek, İkinci Tabaka-i Hayatta bulunmaktadır. Bu mertebede aynı anda çok yerde bulunmak mümkündür.

İlyas (a.s), İsrail oğulları peygamberlerinden olup Kur’an-ı Kerim’de ismi geçen ve Tevrat'ta “Elia” diye zikrolunan bir peygamberdir. M.Ö. IX. asırda yaşadığı ve daha sonra zamanın hükümdarları ile çok mücadele ettiği, çoğu zaman mağaralarda yaşadığı kaydedilmektedir.

Hz. İlyas (a.s) ya da “İlyasîn” şeklinde ismi zikredilen (Sâffât, 37/130) peygamberliği bildirilen, “Hiç şüphe yok ki İlyas gönderilen peygamberlerdendir” (Sâffât, 37/123), şeklinde hitap edilen İlyas (a.s.), İsrail oğullarına Allah'ın elçisi olarak gittiğinde onlar “Ba’al” adında dört cepheli puta tapıyorlardı. Hz. İlyas'ın bütün gayretlerine rağmen İsrail oğulları bu puta tapmaktan vazgeçmemiş, Hz. İlyas'ın peygamberliğini yalanlayarak (Saffât, 37/124), onu ülkeleri olan Baalbek’ten çıkarmışlardı. Fakat Allah'ın gazabı bunların üzerine geldiğinde pişman olmuşlar ve İlyas (a.s)’ı geri çağırmışlardı. Ancak tekrar nankörlük etmişler, bunun üzerine İlyas (a.s) oradan uzaklaşmıştır.

İlyas (a.s)’ın İsrail oğullarından ayrılması ile Hızır (a.s) ile buluşması gerçekleşti. Bu buluşma “Hızır İlyas” iken sonradan Hıdrellez şeklinde değiştirilmiştir.

HALK İNANÇLARINDA HIDIRELLEZ

Hızır'da darda kalanlara yardımcı olma, bereket getirme ve gelecekte dilekleri gerçekleştirme vasıflarını görmek mümkündür. Geceden gül dallarına gümüş kuruşlar, çeyrekler, kırmızı bezler bağlanır, gül dibine genç kızlar yüzük atar, mani söyler, içki sofraları hazırlanır, davullar eşliğinde oyunlar oynanır, su kenarlarında, yeşilliklerde eğlenilir, ateşten atlanılırsa ev sahibi olunacağı inanılır. Öküzü arabaya koşmama... vb. gibi İslâm'la çelişen ve din ile ilgisi olmayan inançlara rastlanmaktadır.

Aynı şekilde Hıristiyan inancına göre Saint Georges yortusu da bizim halk geleneklerimizle paralellik arzeder ve Hıdrellezle aynı günde kutlanmaktadır. Görüldüğü üzere İslâm'ın Tevhid inancından uzak, sahte mitolojik dürtülerin ve Şamanist kalıntıların uzantılarını yansıtan günümüz Hıdrellez anlayışıyla, Hıristiyan Saint Georges Yortusunun paralelliği de göstermektedir ki, İslâm dışı her şeye yakınlık duyma, ama İslâm'ın gerçek kimliğine karşı çıkma düşüncesinin neticelerini gözler önüne sermektedir.

Şu anda geçerli ve yürürlükte bulunan Hristiyan kültürüne paralel olarak İslâm dünyasının seküler rejimlerle yönetilmesi ve bu kültürlerin de İslâm öncesi mitolojik özelliklerden oluşan geleneksel "Ulusal İslâm" anlayışıyla paralellik arz etmesi, Müslümanların tevhit bilinçlerinden uzak olmalarının bir neticesidir. Şüphesiz ki Allah'ın vaadiyle İslâm dünyası kendini değiştirmedikçe, Allah ta Müslümanların durumunu düzeltmeyecektir. Allah şöyle buyuruyor, “Kim İslâm’dan başka bir din (hayat nizamı) ararsa, ondan (bu din) asla kabul olunmaz ve o, ahirette de en büyük zarara uğrayanlardandır. Kendilerine apaçık deliller gelmiş, O Peygamber'in şüphesiz bir hak olduğuna da şahitlik etmişlerken imanlarının arkasından küfre sapan bir kavmi Allah nasıl hidayete erdirir (muvaffak eder)? Allah zalimler gürûhunu hidayete erdirmez. Muhakkak Allah'ın, meleklerin, bütün insanların lâneti onların üzerlerinedir, işte onların cezaları.” (Âl-i İmrân, 3/85-87).

Ayet-i kerimede, “Bir millet kendini (örf, âdet, inanç ve geleneklerini) değiştirmedikçe, Allah o kavmi değiştirmez.” (Ra’d Suresi Ayet 11 ve Enfâl Suresi Ayet 53) O halde Müslüman bir millet olarak kendi inanç, örf, âdet ve geleneklerimizi korumaya çalışalım. Dinî ve millî bayramlarımızın, kandil gecelerimizin kıymetini bilelim. Elin yılbaşını, Nevruz’unu, Hıdırellezini, Noel’ini vs. onların önüne geçirmeyelim. Bizim hak olan inanç, örf, âdet ve geleneklerimiz bizim, onların batıl olan inanç, örf, âdet ve gelenekleri de onların olsun. Yüce Allah’ın rahmeti ve eşsiz Peygamberimizin şefaati dinini, neslini, nefsini, malını, aklını koruyanların üzerine olsun.

Ankara’dan selam ve dua ile.

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!
banner255
banner133
az bulutlu
banner303
banner364
Namaz Vakti 01 Kasım 2020
İmsak 05:37
Güneş 07:02
Öğle 12:29
İkindi 15:18
Akşam 17:46
Yatsı 19:05

Gelişmelerden Haberdar Olun

@